جستجو...
برای مشاهده به پایین بروید
عوامل موثر قیمت زمین در شمال

عوامل موثر قیمت زمین در شمال

  • شنبه, 22 مهر 1402

وقتی صحبت از روش‌های سرمایه‌گذاری در ایران می‌شود ، بدون شک یکی از اولین گزینه‌ها برای افراد بسیاری ، خرید زمین در شمال است . خرید زمین در شهرهای شمالی کشور ، یکی از سودآورترین روش‌های سرمایه‌گذاری به‌شمار می‌آید و می‌تواند به حفظ ارزش پول شما کمک کند. البته این روش سرمایه‌گذاری و سودده بودن آن ، به عوامل مختلفی بستگی دارد که یکی از مهم‌ترین این عوامل ، موقعیت جغرافیایی زمین است . عوامل دیگری نیز مانند آب‌وهوا و کاربری زمین از جمله عوامل مهم در سودده بودن زمین هستند ، که طبیعتا روی قیمت زمین نیز تاثیر می‌گذارند .

اگر شما نیز قصد خرید زمین دارید و دوست دارید پول خود را در این حوزه سرمایه‌گذاری کنید ، ابتدا باید در مورد قیمت زمین در شهرهای مختلف تحقیق کنید و آن را با بودجه خود مقایسه کنید . در این مقاله درباره عواملی صحبت خواهیم کرد که به‌طور مستقیم روی قیمت زمین تاثیر دارند و آگاهی از این عوامل ، به شما کمک خواهد کرد که بهترین تصمیم را در زمان خرید زمین بگیرید .

مهم‌ترین عوامل در تعیین قیمت زمین در شمال
یکی از مهم‌ترین عوامل که در تمام دنیا به‌عنوان مهم‌ترین عامل تاثیرگذار روی قیمت زمین و هر کالای دیگری شناخته می‌شود ، وضعیت اقتصادی کشورها است . این در مورد قیمت خرید زمین در شمال هم صدق می‌کند و می‌توان این عامل را ، قوی‌ترین عامل تاثیرگذار روی قیمت زمین دانست . اگر دقت کرده باشید ، با هر تحولی که در بازارهای جهانی و داخلی رخ می‌دهد ، قیمت زمین و ملک نیز جابجا می‌شود و اصلا هم مهم نیست زمین یا ملک در چه منطقه‌ای قرار گرفته یا چه موقعیتی دارد .

برای ارزیابی دقیق‌تر قیمت زمین در شمال باید علاوه بر شرایط اقتصادی ، به عواملی که در ادامه مطرح می‌کنیم نیز توجه کنید .

۱. کاربری فعلی و آتی زمین
مطمئنا، کاربری زمین تاثیر بسیاری روی قیمت آن می‌گذارد و افرادی که برای سرمایه‌گذاری سراغ خرید زمین در شمال می‌آیند، بسیار به این موضوع توجه می‌کنند . میزان اهمیت کاربری زمین را می‌توان با مقایسه دو زمین با متراژ یکسان و در یک منطقه متوجه شد . دو زمین با کاربری تجاری و کشاورزی در یک منطقه را تصور کنید ، این دو زمین دارای قیمت مختلفی هستند و البته سود و ارزش این دو نیز با هم فرق می‌کند .

برای تعیین قیمت زمین ، معمولا به ارزشی که زمین در آینده خواهد داشت توجه می‌کنند . مسلما کاربری تجاری و مسکونی ، بسیار بیشتر از کاربری کشاورزی سود خواهد داشت و بازدهی سرمایه‌گذاری روی این زمین‌ها بیشتر است . از این رو ، قیمت زمین‌های تجاری و مسکونی در شمال بسیار بیشتر از زمین‌هایی است که کاربری کشاورزی دارند.

۲. امکانات اطراف زمین

مسلما هر چه زمین از امکانات شهری و رفاهی مانند بیمارستان ، درمانگاه ، مرکز خرید ، جنگل ، دریا و غیره دورتر باشد ، قیمت آن کمتر می‌شود ؛ چرا که تقاضا برای خرید این زمین‌ها بسیار کمتر است و نمی‌توان به آنها به چشم قطعاتی ارزشمند نگاه کرد . بنابراین ، هرچه یک زمین به امکانات برطرف‌کننده نیاز انسان امروزی نزدیک‌تر باشد ، قیمت بیشتری دارد .

۳. ویژگی‌های ظاهری زمین
درست مانند ویلا ، عواملی مانند آب‌وهوا ، دسترسی راحت‌تر ، امکانات حل‌ونقل ، وجود منابع آب ، گاز و برق و همچنین موقعیت جغرافیایی ، از مهم‌ترین عواملِ تاثیرگذار روی قیمت زمین در شمال هستند . اگر زمینی تمام این موارد را داشته باشد ، قیمت آن نیز بالاتر خواهد بود . علاوه بر این ساختار کلی زمین نیز ، روی تعیین قیمت آن تاثیر دارد و اگر زمین ناهموار باشد ، مطمئنا ساخت‌وساز در آن هزینه‌برتر خواهد شد و این باعث کاهش قیمت آن خواهد شد . اما این پایین بودن قیمت به این معنا نیست که این زمین‌ها ارزش سرمایه‌گذاری ندارند . اگر افزایش هزینه ساخت‌وساز برای شما اهمیت ندارد ، می‌توانید این زمین‌ها را نیز در میان انتخاب‌های خود برای سرمایه‌گذاری قرار دهید .

۴. امکان انجامِ فعالیت‌های اقتصادی
امروزه ، شهرهای شمالی کشور به قطب گردشگری و سرمایه‌گذاری تبدیل شدند و شاهد هستیم که بسیاری از فعالان اقتصادی ، این شهرها و زمین‌های اطراف آن را برای فعالیت‌های خود انتخاب می‌کنند . بنابراین ، وجود امکانی مانند بهره‌برداری اقتصادی از زمین ، می‌تواند باعث افزایش قیمت قطعه‌های زمین در شمال کشور شود .

به این ترتیب ، اگر انتخاب شما خرید زمین ارزان است، باید در شهرهای کوچک‌تر و حاشیه شهرهای بزرگ به دنبال زمین بگردید . چرا که ، زمین‌های داخل شهر و موجود در کلان‌شهرها و همچنین زمین‌های نزدیک به منطقه صنعتی و یا اقتصادی ، گران‌تر هستند .

۵. موقعیت مکانی زمین
هر چه منطقه قرار گرفتن زمین ، خوش‌مسیرتر و دسترسی به آن آسان‌تر باشد ، مسلما قیمت آن بالاتر می‌رود . این در مورد ویلا نیز صدق می‌کند و از مهم‌ترین عوامل در افزایش قیمت ویلاها در شمال کشور است . وجود فرودگاه ، ایستگاه قطار ، پایانه‌های اتوبوس و حتی مسیرهای جاده‌ایِ متعدد برای رفت‌وآمد ، همگی می‌توانند روی قیمت زمین تاثیر بگذارند .

از آنجایی که بسیاری از خریداران زمین در شمال ، تهرانی‌ها هستند و قصد آنها نیز از خرید زمین ساخت‌وساز ویلا است ، بنابراین اگر قرار به ساخت ویلا و یا مجتمع‌های تجاری باشد ، باید مسیر برای تردد خودروی شخصی و دیگر خودروهای حمل‌ونقل و حتی خودروهای سنگین برای حمل بار هموار باشد تا قیمت زمین بالا برود .

۶. عرضه و تقاضای بازار

همان‌طور که می‌دانید ، جمعیت شهرهای شمالی کشور روز‌به‌روز در حال افزایش است و این نشان می‌دهد که تقاضا برای خرید و فروش ملک و زمین افزایش پیدا کرده است . این موضوع باعث شده که قیمت زمین در خطه‌ی شمالی کشور ، خصوصا شهرهای استان مازندران ، بسیار افزایش پیدا کند . این یعنی ، این شهرها در مسیر توسعه قرار دارند و بسیاری از پروژه‌های مسکونی و تجاری ، باعث افزایش ارزش زمین در این شهرها شده است .

سخن پایانی
اگر شما نیز مانند هزاران و میلیون نفر دیگر در ایران به دنبال خرید زمین در شمال هستید ، خوب است بدانید که عوامل مختلفی روی قیمت زمین در این شهرها اثر دارند که به مهم‌ترین آنها در این مقاله اشاره کردیم . مسلما ، مهم‌ترین عامل تعیین‌کننده در انتخاب زمین برای سرمایه‌گذاری ، بودجه افراد است و در واقع، این شما هستید که باید متناسب با بودجه‌ی خود زمینی را برای خرید انتخاب کنید .

آنچه مسلم است این است که ، بازار املاک و مستغلات در شمال کشور نشان می‌دهد که این عوامل بیشترین تاثیر را روی تعیین قیمت زمین در این قسمت از ایران تاثیر دارند .

Listing Title

whatsapp