جستجو...

خبرها2

22

برای مشاهده به پایین بروید
شرط ارزان شدن خانه

شرط ارزان شدن خانه

  • چهارشنبه, 26 اردیبهشت 1403

ما در سال یک میلیون واحد مسکونی نیاز داریم . این مسئله بر اساس محاسبات دقیق ، از حدود بیست الی سی سال قبل به مسئولان دولت‌ها اعلام شده است . ما نمی‌توانیم این حجم مسکن را تولید کنیم و بخش خصوصی ما که متولی مسکن است ، توان تولید این حجم مسکن را نداشته و به طور میانگین حتی سیصد هزار مسکن نیز نساخته است . در نتیجه حاشیه نشینی ، کپرنشینی و مشکلاتی مشابه ، افزایش پیدا می‌کند . این حجم تولید ، ساده نیست . اقتصاد ما و کل دولت‌های ما ۱۰۰ میلیارد دلار بودجه سالانه دارند ، با افتصاد به این کوچکی نمی‌توان مدعی پروژه‌های عظیم مسکن شد . دقیقا مثل این است که دولت مدعی شود ما صدها پالایشگاه خواهیم ساخت . مسکن ابعاد بسیار متنوع و وسیعی دارد . نمی‌توان گفت که زمین ، مصالح ، کارگر و مهندس می‌گیریم و می‌سازیم و تمام می‌شود . ما درباره اقتصاد صحبت می‌کنیم و معادلات اقتصادی اینگونه پیش نمی‌رود .

 

 

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرارو ، علیرضا زاکانی شهردار تهران گفت : « در حوزه مسکن به دنبال ارزان سازی هستیم . اگرچه اکنون ۸۰ میلیون و هفتصد هزار تومان، میانگین قیمت هر متراژ آپارتمان است ، اما به دنبال این هستیم که با افزایش تولید خانه و صنعتی سازی خانه سازی ، کمر مسکن را در تهران بشکنیم . »

به گزارش فرارو ، اگرچه شهردار تهران به میانگین قیمت ۸۰ میلیونی خانه در تهران اشاره کرده است ، اما این مبلغ در نقاط شمالی پایتخت به ۱۳۰ میلیون تومان می‌رسد . همین رقم با توجه به امکانات ملک ، ممکن است بسیار بالاتر هم باشد . برای مثال قیمت برخی پنت هاوس‌های مناطق لوکس تهران بهتری ۱ میلیارد تومان نیز می‌رسد .

با یک حساب سرانگشتی و دو دو تا چهارتا به نتیجه‌ای مشخص می‌رسیم ؛ با بودجه زیر ۴ میلیارد تومان عملا نمی‌توان در تهران خانه دار شد و این وضعیت برای دهک‌های پایین جامعه مساویست با اجاره نشینی ابدی . داوود بیگی نژاد نایب رئیس اول اتحادیه املاک تهران اخیرا درباره قیمت املاک گفت : « قیمت‌گذار اصلی ملک در رهن و اجاره شخص مالک است . چه‌بسا عده‌ای از مشاورین املاک برای ثبت قرارداد مبلغی از طرف مستأجر را نیز دریافت می‌کنند ، اما قسمت اصلی قیمت‌گذاری برعهده مالکین است . مالکین بر اساس عوامل مختلف واحد مسکونی خود را قیمت‌گذاری و به بنگاه داران اعلام می‌کنند . برای قیمت‌گذاری اجاره و رهن یک واحد مسکونی یک ششم ارزش کل ملک محاسبه می‌شود. قیمت مسکن در تهران به‌قدری رشد داشته است که بیشتر از این قدرت افزایش نخواهد داشت . »

Listing Title

whatsapp